من وتو ما میشویم

در این وبلاگ مطالب غیر سیاسی وغیر مذهبی قرار داده میشودکه میتواند برای لحظه ای ما را به تفکروادارد

من وتو ما میشویم

در این وبلاگ مطالب غیر سیاسی وغیر مذهبی قرار داده میشودکه میتواند برای لحظه ای ما را به تفکروادارد

در این وبلاگ مطالب غیر سیاسی وغیر مذهبی قرار داده میشودکه میتواند برای لحظه ای ما را به تفکروادارد

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر یک موبایل اندرویدی دارید و از صدای آن رضایت ندارید و می‎خواهید کیفیت و بلندی آن را افزایش دهید ما به شما راه آن را آموزش می دهیم.

افزایش کیفیت صدای موبایل

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که از کیفیت و حجم صدای اسپیکر گوشی هوشمند خود رضایت ندارید، این مطلب را بخوانید. در ادامه شما را با بهترین راه افزایش کیفیت صدای موبایل های اندروید آشنا می کنیم.

همان طور که می دانید، بلندگو یکی از اجزای مهم و اساسی در تلفن های همراه محسوب شده و کاربران معمولا اهمیت زیادی به آن می دهند. تولیدکنندگان تلفن های هوشمند هم با در نظر گرفتن اهمیت این بخش برای کاربران، سعی می کنند هر سال با معرفی محصولات جدید، از بهترین اسپیکرها استفاده کنند.

در حالی که این روزها اکثر گوشی های هوشمند به اسپیکرهای قابل قبولی مجهز می شوند، اما همچنان عده ای به دنبال کیفیت و حجم بالاتر هستند. دسته دیگری از افراد هم از بلندی و کیفیت خروجی صدای هدفون گوشی رضایت ندارند و ترفندهای گوناگون برای بهبود آن را جستجو می کنند.

افزایش کیفیت صدای موبایل

برنامه های متعددی در مارکت گوگل با هدف افزایش کیفیت و حجم صدای اسپیکر و هدفون وجود دارد. این دسته برنامه ها که نیازی به دسترسی فایل های سیستمی ندارند، شامل یک اکولایزر ساده می شوند؛ به همین دلیل هم نباید از آن ها انتظار ایجاد تغییرات اساسی را داشت.

معرفی یک برنامه محبوب

اما دسته دیگری از اپلیکیشن ها هستند که نیاز به دسترسی روت دارند و با ایجاد تغییرات در فایل های سیستمی، شما را در بهبود کیفیت و حجم واقعی صدا کمک می کنند. یکی از این برنامه ها، Viper4Android نام دارد که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تقریبا همه کاربران حرفه ای موبایل های اندروید آن را می شناسند.

افزایش کیفیت صدای موبایل

محبوبیت اپلیکیشن وایپر به حدی بالاست که کاربران زیادی تنها برای داشتن آن، دست به روت کردن گوشی اندرویدی خود می زنند. در این برنامه امکانات بسیار متنوعی برای ایجاد تغییرات در خروجی اسپیکر، هدفون، بلوتوث، USB و Dock ارائه می شود.

در Viper4Android می توانید مدل هدفون خود را پیدا کنید تا بهترین تنظیمات صوتی مربوط به آن اعمال شود. انواع افکت های صوتی مانند صدای دالبی، Surround و Clarity هم در وایپر قابل تنظیم و فعال سازی است.

در بخش تنظیمات خروجی اسپیکر، چندین گزینه مختلف برای افزایش حجم صدا با حفظ بیشترین کیفیت داده می شود. همچنین با وجود گزینه Speaker Optimization یکسری تغییرات صوتی برای دسترسی به بهترین کیفیت صدای خروجی اسپیکر اعمال می شود.

حضور اکولایزر قدرتمند یکی دیگر از ویژگی های مثبت وایپر است که به لطف آن می توان به بالاترین کیفیت صدای گوشی های اندرویدی دست یافت. این امکان به کاربر داده شده تا بعد از ایجاد تغییرات دلخواه خود، آن ها را به صورت فایل ذخیره کند.

وایپر مدت زیادی است که به صورت رایگان عرضه شده و در لیست بهترین اپلیکیشن‌ ها برای گوشی‌‌ های روت شده حضور دارد. برای نصب این اپلیکیشن باید از طریق صفحه مخصوص آن در وبسایت XDAاقدام کنید. در برخی کاستوم رام ها، این برنامه به طور پیش فرض نصب بوده که در این صورت دیگر نیاز به فلش کردن آن نخواهد بود.

همچنین بخوانید:

موبایل های زیر 2 میلیون؛ 5 گزینه هیجان انگیز

هولوگرافیک ، نمایش اژدهای قرن بیست و یکم

موتور ؛ قلب تپنده و حساس خودرو

درمان سکته مغزی با ربات پوشیدنی

  • محمدرضا جعفرآبادی
  • ۰
  • ۰

موزه خودروهای تاریخی ایران ، تعدای از بهترین،قدیمی ترین وگرانترین اتومبیل های جهان را از عهد قاجار تاکنون را یکجا گرد هم آورده تا در برابر چشمان مردم داستانهای پیدا و پنهان صاحبان کمابیش مشهور وتاجدارشان را به نمایش بگذارد،جایی خنک در فصل گرم تابستان.

 بسیاری از افراد هستندکه با دیدن ماشین های قدیمی از خود بیخود می شوند وبرای دیدنشان وقت می گذارند ویا حتی سعی می کنند یکی از آنها را بخرند وبه اصطلاح تمیز کنند و سوارشوند آنها همه خودرو‌های جدید وقدیمی را می‌شناسند، به این افراد می گویند «عشق ماشین» اگر شما هم جزو آن‌دسته از عشق ماشین‌ها هستید و می‌خواهید فرزندان تان را هم در آن شریک کنید ،در این فصل گرم تابستان  به موزه‌ی خنک «خودروهای تاریخی ایران» بروید.

موزه خودرو

نگاهی به تاریخ ورود خودرو

دستگاهی که برای حمل‌ونقل پادشاه قجری و درباریان در دوره قاجار وارد ایران شد، از زمان ورود خود به کشور هیاهوی بسیاری را  به دنبال داشت، هرچند در سال‌های نخست فقط مورد استفادۀ پادشاه، درباریان و اشخاص تراز اول کشور بود، اما پس از 26 سال یعنی از سال 1305 با کاهش قیمت ،مورد توجه مردم هم قرار گرفت و آنها نیز نسبت به این پدیده استقبال نشان دادند و پولدارها در خریدن آن سرعت به خرج دادند.با گذشت زمان علاقمندان بسیاری در کشور های مختلف به جمع آوری کلکسیونی از آنها اقدام کردند و کم کم موزه های خودرو پدید آمدند.

موزه خودرو

 به گزارش مجله دلتا ،موزه خودروهای تاریخی ایران در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۲ افتتاح شد.این موزه در زمینی به مساحت ۲۲۰۰۰ متر مربع واقع است که ۱۰ هزار متر مربع آن فضای مسقف بوده و مساحت سالن نمایش آن ۳۰۰۰ متر مربع است. در حال حاضر ۴۵ دستگاه اتومبیل، ۲ ارابه کالسکه، ۳ دستگاه موتور سیکلت در سالن نمایش در معرض دید عموم علاقه مندان قرار داده شده است.

هرکدام از این اتومبیل ها برای خود داستانی دارند وقتی به دیدن آنها می روید خوب است کمی هم درباره تاریخ آنها بدانید.

کالسکه «ناصری»

مثلا اگر خواستید بدانید پس از ترور ناصرالدین شاه در حرم شاه عبدالعظیم حسنی او را در کدام کالسکه گذاشتند و به کاخ منتقل کردند، به محض ورود به موزه، سمت راست خود را نگاه کنید، نخستین چیزی که می‌بینید ارابۀ کالسکه‌ای با نام کالسکه «ناصری» که در نوع خود قدیمی‌ترین در ایران است و 120 سال پیش در وین پایتخت اتریش ساخته شد. پس از ناصرالدین شاه از این کالسکه برای انجام مراسم‌های تشریفاتی سایر شاهان استفاده شد. گفته می‌شود اتاق این کالسکه حالتی شناور دارد که سبب می‌شود سرنشین آن احساس ناهمواری نکند.

موزه خودرو،کالسکه ناصری

کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قدیمی ترین کالسکه سلطنتی موجود در ایران است و دیگری کالسکه مخصوص تاجگذاری است که هردوی آنها ساخت کارگاههای معروف کالسکه سازی در اتریش هستند.

 نمونه دیگری از این خودروهای کمیاب اتومبیل رولزرویس فانتوم چهار است که زمان تولید آن  از 1950 تا 1956 میلادی بود فقط 18 دستگاه در کل دنیا داشت و یک دستگاه آن ضدگلوله بود که برای خانواده سلطنتی ساخته شده بود.

موزه خودرو

موزه خودرو مجموعه ای از بهترین ها و در پاره ای موارد منحصر به فردترین های صنعت خودروسازی را گردآورده تا علاوه بر حفظ و نگهداری از این ثروت ملی، نمایش آنها را دستمایه بررسی و تبیین تاریخچه ورود خودرو به ایران کند.
بعضی از نمونه های موجود در موزه خودرو  جزء نمونه های نادر در صنعت خودروسازی هستند، از جمله پیرس آرو لیموزین آب طلاکاری شده و تنها نمونه پنتر لیزر تولید شده در جهان، تنها اتومبیلی که حاصل کار مشترک کمپانی های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است.

موزه خودرو

خودروهای سوپر اسپرت جذاب و قدیمی

خودروهای سوپر اسپرت موزه هم بسیار دیدنی است که از آن میان می توان به لامبورگینی کانتاش و لامبورگینی میورا، فراری سوپر فست ۵۰۰، بیتزارینی ، مدل های مختلف پورشه و…… اشاره کرد.
نمونه های مختلفی نیز از تولیدات کارخانجات امریکایی وجود دارد، از جمله کرایسلر ۳۰۰ (با امکانات جانبی خاص از جمله یخچال، سیستم پخش کارتریج و ….. و داشبورد آب طلاکاری شده)، کادیلاک فلییت وود، لینکلن کانتیننتال لیموزین و ….

موزه خودروکرایسلر300

۳ دستگاه از خودروهای قدیمی هندلی موجود که شامل رولز – رویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، موریس آکسفورد و فیات تیپو ۵۱۹ است.کالسکه های موزه هم جزء بهترین و ارزشمندترین کالسکه های سلطنتی در کشور هستند.

موزه خودرو

دیدار از اتومبیل های کمیاب جهان

مجموعه غنی از مدلهای رولز-رویس از جمله رولز –رویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، مدل افسانه ای فانتوم ۴ ضد گلوله، فانتوم ۳ و…… در ضمن مجموعه مرسدس بنزهای این موزه نیز بسیار غنی بوده و شامل مدل استثنائی ۵۰۰ کا، ۶۰۰ لیموزین، ۱۹۰ SL که همه اینها وتعداد دیگری از خودروهای استثنایی را در این موزه می توان  دید. بازدید از این موزه می تواند روزی به یاد ماندنی را برای خانواده تان رقم بزند.

ساعات بازدید از موزه خودرو های تاریخی ایران،همه روزه ۸صبح الی ۸ شب است.

آدرس : بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص کرج -جنب بانک توسعه تعاون- داخل خیابان بیست و پنجم -موزه خودروهای تاریخی ایران


همچنین بخوانید:

معاینه فنی خودرو،بایدها ونبایدها!+(ویدئو)

گیربکس اتوماتیک ، نکات حیاتی درباره استفاده و نگهداری

تعویض روغن خودرو ؛ آنچه که درباره آن نمی‎دانید

نمایشگاه خودرو 2019 ؛ مناسب لاکچری سوارها

  • محمدرضا جعفرآبادی
  • ۰
  • ۰

پژوهشگران در  برجسته ترین پیشرفت پزشکی، اولین قلب سه‌بعدی مهندسی‌شده جهان را که دارای عروق واقعی است ،با استفاده از سلول‌ها و بافت بیولوژیکی خودِ بیمار چاپ و تولید کردند.

پیوند قلب

به زودی پیشرفت فناوری چاپ سه بعدی در همه عرصه‎ها، خصوصا علوم زیستی و مهندسی پزشکی موجب خواهد شد تا  پیوند قلب چاپ شده در آینده ای نه چندان دور جایگزین نمونه های پیوندی فعلی شود.

پژوهشگران در  برجسته ترین پیشرفت پزشکی، اولین قلب سه‌بعدی مهندسی‌شده جهان را که دارای عروق واقعی است ، با استفاده از سلول‌ها و بافت بیولوژیکی خودِ بیمار چاپ و تولید کرده‎اند.

با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ،به‌تازگی پژوهشگران قلبی سه‌بُعدی ساخته‌اند که کاملا با ویژگی‌های جسمی بیمار مطابقت دارد. تاکنون، دانشمندان شاخه‌ی پزشکی ترمیمی (تلفیقی از زیست‌شناسی و فناوری) فقط در چاپ بافت‌های ساده‌ی بدون عروق خونی موفق بوده‌اند.

پیوند قلب

قلب سه بعدی چگونه تولید می شود

پروفسور تال دویر، مسئول این مطالعه می‌گوید:

«این نخستین‌بار است که در جهان کسی در مهندسی و چاپ قلب کامل به‌همراه سلول‌ها، عروق خونی، بطن‌ها و فضاهای درون قلب موفق می‌شود».

«این قلب از سلول‌های انسانی و بافت بیولوژیکی خاص بیمار ساخته شده است. در این فرایند، این مواد مانند جوهر زیستی عمل می‌کنند؛ یعنی موادی از جنس قند و پروتئین‌ ،که می‌توانند برای چاپ سه‌بعدی مدل‌ بافت‌های پیچیده به‌کار روند».

«قبلا هم افرادی به چاپ سه‌بعدی قلب روی آوردند؛ اما قلب چاپ‌شده‌ی آن‌ها حاوی سلول یا عروق خونی نبود. نتایج ما نشان‌دهنده‌ی قابلیت رویکردمان برای مهندسی بافت‌های شخصی و جایگزینی اندام‌ها در آینده است. در این مرحله، قلب سه‌بعدی ما کوچک و به‌اندازه‌ی قلب خرگوش است؛ ولی قلب‌های بزرگ‌تر انسانی نیز با همین فناوری تولید می‌شوند».

در حالی که بیماری قلبی یکی از عوامل اصلی‌ مرگ‌و‌‌میر در میان مردان و زنان سرتاسر جهان محسوب می‌شود، هم اکنون، پیوند قلب، تنها درمان موجود برای بیمارانی است که دچار نارسایی قلبی پیشرفته هستند. باتوجه‌به کمبود اهداکننده‌ی قلب، توسعه‌ی رویکردهای جدیدی برای احیای مجدد قلب بیمار ضروری است.

پیوند قلب

میزان سازگاری با بدن بیمار

پروفسور دویر می‌افزاید:

«سازگاری زیستی بافت مهندسی‌شده برای موفقیت پیوند قلب حیاتی است . بنابر این استفاده از بافت بومی خود بیمار برای مهندسی موفقیت‌آمیز بافت‌ها و اندام‌ها ضروری است. بهترین شکل ممکن آن است که، بافت زیستی همان خصوصیات بیوشیمیایی و مکانیکی و بافت خود بیمار را داشته باشد».

پژوهشگران اکنون مشغول برنامه‌ریزی روی کشت قلب‌های چاپ‌ شده خرگوش در آزمایشگاه و آموزش‌دادن به آن‌ها برای داشتن رفتاری مانند قلب هستند. سپس آن‌ها قصد دارند ،این قلب‌های سه‌بعدی چاپ‌شده را به مدل‌های حیوانی پیوند بزنند.

پیوند قلب

به گزارش مجله دلتابه نقل از نشریه “ساینس اَدوَنس” ، نتیجه گیری پروفسور دوایر حاکی است که، «سلول های قلب های چاپ شده که اکنون امکان انقباض دارند باید به گونه ای توسعه داده شوند که بتوانند با هم کار کنند، تا بتوانیم کارآمدی و سودمندی این روش را ثابت کنیم . در صورت موفقیت این فناوری احتمالا تا ده سال آینده شاهد حضور چاپگرهای زیستی در بیمارستان ها باشیم بگونه ای که دیگر نیازی به پیوند قلب وجود نداشته باشد».

همچنین بخوانید:

هولوگرافیک ، نمایش اژدهای قرن بیست و یکم

موتور ؛ قلب تپنده و حساس خودرو

تعویض روغن خودرو ؛ آنچه که درباره آن نمی‎دانید

درمان سکته مغزی با ربات پوشیدنی

  • محمدرضا جعفرآبادی
  • ۰
  • ۰

آبشار ایگواسو را به جرات می توان یکی از شکوه مندترین و زیباترین آبشارهای کره زمین دانست ،که همه روزه شاهد بازدید هزاران عاشق و دلشیفته زیبایی‎های بی نظیر طبیعت است.

آبشارایگواسو

این مکان فوق العاده زیبا  به صورت نعلی شکل وبه طول 2.7 کیلومتر در مسیر رود ایگواسو در مرز میان آرژانتین و برزیل قرار گرفته و نام آن در زبان پرتغالی برگرفته از ریشه کلمه ای به معنی”آب بزرگ” است.

آبشارایگواسو

این آبشار در سال 1541 بوسیله مکتشف و جهانگرد اسپانیایی “آلوار نونز کابزا دِ واکا” به دنیای آن روزگار معرفی شد. ایگواسو دو قسمت عمده دارد که هر کدام از این قسمت‎ها متشکل از صدها آبشار کوچک و بزرگ است ،و جزیره هایی صخره ای و پوشیده از درخت آنها را در لبه محل ریزش آب از هم جدا می کند.

آبشارایگواسو

آبشار ایگواسو مجموعا 275 آبشار مختلف دارد ،که ارتفاعشان از 30تا 80 متر می‎رسد.این آبشار با توجه به مساحت آن حدود 3 برابر از آبشار نیاگارا در امریکای شمالی و همچنین به طور قابل توجهی از آبشار ویکتوریا در افریقا بزرگتر است.

حجم آبی که از فراز صخره های طبیعی این آبشار به پایین فرو می ریزد، بالغ بر 750 متر مکعب در ثانیه است ،که البته در فصول مختلف اندکی بر حجم آن افزوده شده و یا کاهش می یابد.

آبشارایگواسو

با توجه به قرار گرفتن این آبشار رویایی در مرز بین آرژانتین و برزیل ،هر دو کشور در کنار این آبشار دارای پارک هایی ملی هستند، که بیش از هشتاد سال از تاسیس آن‎ها می گذرد.

وجود آب فراوان و جوش وخروش آبشار ایگواسو در پهنه این دو پارک ملی، پوششی از انواع گیاهان بگونیا ،ارکیده و پرندگانی با پرهای رنگی و درخشان و هزاران پروانه زیبا را پدید آورده است . این دو پارک به منظور حفظ اکوسیستم طبیعی آن در سال 1984 در فهرست میراث ملی جهانی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید :

تشخیص مواد غذایی سالم با موبایل

جنگ هوآوی و گوگل، عرضه سیستم عامل اختصاصیARK

  • محمدرضا جعفرآبادی
  • ۰
  • ۰

سکته مغزی یکی از اتفاقاتی است که خصوصاً در میان‎سالی به بعد ممکن است برای افراد مختلف روی دهد، بی این‎که بتوان از پیش برای پیشگیری از آن اقدام کرد. اخیرا دانشمندان مهندسی پزشکی با استفاده از فناوری رباتیک و ترکیب آن، با فلزات سبکی که در ساخت بدنه هواپیما به‎کار می‎رود، اسکلتی پوشیدنی ساخته‎اند که به بیمار، توانی دوباره می‎بخشد.

درمان سکته مغزی

ربات اسکلت خارجی

این رباتِ اسکلت خارجی که در شرکت اسپانیایی موسوم به گوگوآ(GOGOA)  طراحی و ساخته شده است، وزنی حدود ۱۲ کیلوگرم دارد. این ربات به شش موتور مجهز است که با اصلاح الگوی راه رفتن به درمان سکته مغزی بیمار کمک می‌کند. پارامترهایی مثل سرعت یا زاویه حرکت را می‌توان به فراخور حال هر بیمار تغییر داد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از یورونیوز،”آریزابالاگا، مهندس پزشکی با اعلام این مطلب می‌افزاید: «در روش‎های کلاسیک بازتوانبخشی همیشه نمی‎توان تضمین کرد که حرکات به دقیق‎ترین و مؤثرترین شکل ممکن انجام می‌‎شود، در حالی که در این روش حرکات قابل برنامه ریزی و کنترل به بهترین نحو ممکن است.»

درمان سکته مغزی

«در روش‎های مرسوم فیزیوتراپیست‌ها و بیماران تا آن‎جا که می‎توانند سعی می‌کنند با دقت، حرکات را تکرار کنند. بیمار اغلب خسته می‌شود یا حتی ممکن است آسیب ببیند. با این اسکلت خارجی می‌توان مطمئن بود که بیمار می‌تواند حرکات را به درستی تکرار کند و در نتیجه اطلاعات دقیق‎تری در اختیار شما قرار می‎گیرد.»

درمان سکته مغزی

با این ربات ، حرکات درست ملکه ذهن بیمار می شود

کل این سیستم بر اساس مفهوم “کمک بر حسب نیاز” طراحی شده است. یعنی اسکلت تنها زمانی که تلاش بیمار برای انجام درست حرکات و پیشرفت در توانبخشی کافی نباشد، به او کمک می‌کند.

خوان خوزه ایستا یوریتی، مهندس صنایع می‌گوید: «اسکلت بیرونی مجهز به حسگرهایی است که حرکات بدن بیمار و میزان تلاش او را می‌سنجند. اسکلت بیرونی سپس آنچه را که بدن انجام می‌دهد، تکمیل می‎کند. این فناوری از الگوهای توانبخشی پیروی می‌کند. هم‎زمان بیمار تشویق می‌شود تا بیشتر تلاش کند. او مطابق با الگوها تمرین می‎کند و ما هم با او کار می‎کنیم تا این الگوها برای او جا بیفتد و به عادت تبدیل شود.»

درمان سکته مغزی

استفاده از فرمان صوتی

محققان اروپایی در پی  بهینه کردن و افزودن قابلیت‌های جدید به اسکلت‎های خارجی هستند، که هم‎اکنون مورد استفاده قرار می‎گیرند.

کارلوس فرناندز ایزورد، مسئول طرح اروپایی به یورونیوز می‌گوید:‌ «می‎خواهیم برای فرمان دادن به اسکلت بیرونی، به جای استفاده از تبلت یا تلفن هوشمند، فرمان صوتی به کار ببریم. قبلاً امکان فرمان صوتی را آزمایش کرده‌ایم،‌ به‌خوبی کار می‌کند. این امکان به درد فیزیوتراپیست‌ها هم می‌خورَد، چون دست‎شان آزاد شده و به‌راحتی می‌توانند حرکات بیمار را کنترل کنند. به این ترتیب، کار توانبخشی بر اساس نیازهای بیمار انجام می‎شود.»

همچنین بخوانید:

تشخیص مواد غذایی سالم با موبایل

معاینه فنی خودرو،بایدها ونبایدها!+(ویدئو)

نمایشگاه خودرو 2019 ؛ مناسب لاکچری سوارها

نمونه گیری خون با ربات

  • محمدرضا جعفرآبادی
  • ۰
  • ۰

دانشمندان علوم تغذیه امپریال کالج لندن سنسورهایی را توسعه داده‌اند که فساد بسته‌های گوشت و ماهی را تشخیص می‌دهد. این سنسورها علاوه برا ینکه قابلیت اتصال به اسمارت‌فون‌ها را دارند،کم هزینه بوده و سازگار با محیط زیست هستند.

فناوری تشخیص مواد غذایی فاسد

دنیایی که ما در آن زندگی می‎کنیم ،جهانی پر از موجودات مختلف اعم از مضر و مفید است؛ در این میان بخش اعظمی از این موجودات که با چشم انسان قابل دیدن هم نیستند، میکروب نامیده می‎شوند و در کنار ما ،لابلای وسایل وحتی در خوردنی‎ها و نوشیدنی‎ها زندگی و رشد و نمو می کنند. بسیاری از بیماری‎هایی که امروز گریبان‎گیر ما می‎شود، از حضور و رشد میکروب‎ها در غذاهایی است که ،ما ناخواسته و بدون اطلاع از حضور این جانداران نادیدنی مصرف می‎کنیم.

فناوری تشخیص مواد غذایی فاسد

سنسورها به کمک ما می آیند

به تازگی دانشمندان علوم تغذیه امپریال کالج لندن سنسورهایی را ابداع کرده‌اند که فساد بسته‌های گوشت و ماهی را تشخیص می‌دهد. این سنسورها علاوه بر اینکه قابلیت اتصال به اسمارت‌فون‌ها را دارند،کم هزینه بوده و سازگار با محیط زیست هستند.

به گزارش مجله دلتا به نقل ازسایت دیلی ساینس، محققان امپریال کالج می‌گویند: این سنسورهای جدید می‌توانند فساد غذا را کاهش دهند و از میزان غذاهای خراب در سوپرمارکت‌ها و خانه‌ها بکاهند.

سنسور

اهمیت استفاده از این فناوری در این است که بدانیم، برابر با آمارهای فعلی از هر سه مصرف‌کننده بریتانیایی یک نفر غذاهای خود را به دلیل پایان تاریخ انقضا دور می‌ریزد، اما نکته قابل توجه این است که، در این کشور ۶۰ درصد (۴.۲ میلیون تن) از ۱۲.۵ میلیارد دلار غذایی که مردم این کشور دور می‌ریزند، قابل مصرف است.

محققان امیدوارند که با تولید سنسورهای گازی الکتریکی مبتنی بر کاغذ که “PEGS” نامیده می‎شوند و افزودن آن به بسته بندی‎های مواد غذایی تولید شده، بتوانند پیش از فرآیند تولید مواد غذایی و سایر مواد کشاورزی فاسد شدنی که به تغذیه انسان‎ها مربوط می‎شوند، آنها را زیر نظر گرفته و کیفیت شان را کنترل کنند.

سنسور

از سویی دیگر مصرف کنندگان هم در هنگام مصرف مواد غذایی ، با استفاده از اپلیکیشن طراحی شده برای این کار و یک موبایل مجهز به فناوری NFC (فناوری ارتباط نزدیک مخابراتی بی سیم ) به وضعیت ماده غذایی مورد نیاز خود آگاه می‎شوند. در این روش کاربر از ماده غذایی با تلفن همراه خود از سنسور مورد نظر تعبیه شده روی ماده غذایی عکس گرفته  و اپلیکیشن مذکور اطلاعات بدست آمده از سنسور را تحلیل کرده و سلامت یا فساد ماده غذایی را اعلام می کند.

همچنین بخوانید:

درمان سکته مغزی با ربات پوشیدنی

تماس تصویری را با اینستاگرام انجام دهیم

عمل بینی با الکتریسیته ، فناوری قرن بیست و یکم

فناوری های نوین ساختمان ، آسانسورهای عجیب! (+ویدئو)

  • محمدرضا جعفرآبادی