من وتو ما میشویم

در این وبلاگ مطالب غیر سیاسی وغیر مذهبی قرار داده میشودکه میتواند برای لحظه ای ما را به تفکروادارد

من وتو ما میشویم

در این وبلاگ مطالب غیر سیاسی وغیر مذهبی قرار داده میشودکه میتواند برای لحظه ای ما را به تفکروادارد

در این وبلاگ مطالب غیر سیاسی وغیر مذهبی قرار داده میشودکه میتواند برای لحظه ای ما را به تفکروادارد

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

از زمانی که تلفن همراه اختراع شد سارقان حرفه‎ای نیز برای سرقت آن دست به کارشدند.با گذشت زمان انواع نرم افزارها برای پیدا کردن و ردیابی موبایل طراحی وعرضه شد ،اما اکنون در کشور سوئد یک شرکت که در زمینه فناوری تلفن همراه فعالیت می کند، امتیاز اختراعی بسیار جالب را ثبت کرده است. این فناوری جدید به تلفن همراه کمک می کند که در مقابل سرقت مقاومت کرده و با شناسایی  سارق از خود مراقبت کند.

موبایل

اختراع جدید: موبایل هایی که دربرابر سرقت مقاومت می کنند

شرکت نام آشنای اریکسون که سالها قبل با همکاری شرکت سونی گوشی های سونی اریکسون را تولید می کرد، حق امتیاز این اختراع را ثبت کرده است که در موبایل های جدید به کار گرفته خواهد شد.

به گزارش  مجله دلتا  به نقل از خبرگزاری مهر، اطلاعات ارائه شده توسط این شرکت نشان می دهد که، با نصب این فناوری اگرشخص دیگری غیر از مالک دستگاه سعی در برداشتن آن از جیب فردی داشته باشد با ردیابی ضربان قلب سارق قابل شناسایی خواهد بود.

در این حالت اگر کاربر غیر مجاز باشد بدنه موبایل به وضعیت لغزنده تغییر کرده و در دست های سارق لیز خواهد خورد.

سرقت موبایل

جالب تر اینکه این فناوری که با عنوان “اصطکاک تطبیقی” ثبت شده در حالت عادی با افزایش اصطکاک در دست‎های صاحب خود، از افتادن و شکستن گوشی های گران قیمت وخرد شدن نمایشگر های آن ها جلوگیری می کند.

شرکت اریکسون در توضیحات بیشتر خود ذکرکرده که با توجه به نازکتر شدن ،افزایش قیمت و وجود اطلاعات مهم اشخاص در موبایل ها، تصمیم به توسعه این فناوری گرفته است.

تلفن های همراه در آینده برای بهره گیری از این فناوری از حسگرهای مختلفی چون: بیومتریک، اثر انگشت و شناسایی بصری به طور هم زمان استفاده خواهند کرد.

اریکسون هنوز مشخص نکرده است که از این تکنولوژی در چه زمانی استفاده خواهد کرد، اما حق امتیاز این اختراع در ماه فوریه سال گذشته  میلادی ثبت شده است.

همچنین بخوانید:

هولوگرافیک ، نمایش اژدهای قرن بیست و یکم

موتور ؛ قلب تپنده و حساس خودرو

تعویض روغن خودرو ؛ آنچه که درباره آن نمی‎دانید

جنگ هوآوی و گوگل، عرضه سیستم عامل اختصاصیARK

  • محمدرضا جعفرآبادی
  • ۰
  • ۰
جنگ بین هوآوی و گوگل مدت زیادی نیست که در گرفته، ولی بشدت توجه کاربران گوشی های هوشمند در ایران را به خود جلب کرده و نگرانی آنها را در مورد وضعیت پشتیبانی گوگل از سیستم عامل تلفن های هوشمند هوآوی، در پی داشته است.
سیستم عامل جدید هوآوی

تاریخچه هوآوی

 قبل از پرداختن به جنگ هوآوی و گوگل  بهتر است در باره هوآوی بیشتر بدانیم. هوآوی در سال 1987 توسط “رن ژنگ فی”، برای تولید سوییچ های مخابراتی که تا آن زمان از خارج وارد چین می‎شد، تاسیس شد. در سال های بعد با افزایش سرمایه در صنایع مخابراتی چین رشد بالایی را تجربه کرد و آماده ورود به بازارهای جهانی و رقابت با سایر برندهای رقیب و معروف چون زیمنس شد .

هوآوی ،ژنگ فی

معنی نام هوآوی

 کلمه هوآوی از ریشه یک لغت چینی به معنی “گُل” برداشته شده است و در شکل فعلی آن از دو کاراکتر تشکیل شده که کاراکتر دوم به معنی دستاورد است، در مجموع کلمه هوآوی در زبان چینی معنی دستاورد چینی را هم با خود دارد.

ورود به بازار جهانی

ورود هوآوی به صنعت مخابرات جهانی و شبکه های تلفن همراه، با امضای قراردادی در سال 2009 با شرکت اروپایی ودافون امکان پذیر شد. در همین سال نیز این شرکت اولین گوشی تلفن همراه خود مبتنی بر سیستم عامل اندروید را عرضه کرد.

اکنون با گذشت ده سال شرکت هوآوی عضوباشگاه  بزرگترین سازندگان تلفن همراه جهان شده و با نام آوران این صنعت مانند سامسونگ و اپل رقابت تنگاتنگی دارد.

هوآوی

حالا در سال 2019 با بالاگرفتن تنش های اقتصادی و صنعتی بین آمریکا و چین و برقراری برخی مقررات تعرفه‎ای و تحریم ها علیه شرکت های چینی، هوآوی نیز ازاین رهگذر بی نصیب نمانده و با ممنوعیت عرضه خدمات گوگل در زمینه های نرم افزاری وسخت افزاری مواجه شده ،که مهمترین آن عدم پشتیبانی گوگل در بروزرسانی و عرضه سیستم عامل اندروید برای گوشی های هوآوی است.

هوآوی،سیستم عامل جدید

آغاز نبرد تن به تن

به گزارش اختصاصی مجله دلتا: هوآوی با یک طراحی متقابل و جدید سعی در خنثی سازی تحریم ها علیه خود دارد و برای نبردی تن تن آماده می شود . این شرکت در تازه ترین اقدام از سیستم عامل اختصاصی  خود رونمایی کرده و به سرعت آن را در مکزیک، اسپانیا، کره جنوبی، استرالیا، ترکیه، فیلیپین و چندین کشور دیگر ثبت کرده است.

هوآوی

نام سیستم عامل جدید که پس از این بعنوان رقیب اندروید در بازارهای جهانی با گوشی های هوآوی عرضه خواهد شد ،در چین با نام هونگ مِنگ (HONGMENG) و در کشورهای مذکوربا عنوان ARK ویا  ARK OS عرضه می شود.

بر اساس اطلاعات مربوط به ثبت این نام تجاری، سیستم عامل آینده هواوی از پلتفرم های مختلف پشتیبانی می‎کند. با توجه به این موضوع، سیستم عامل اختصاصی این شرکت ، قادر به پشتیبانی از لپ تاپ ها، گوشی های هوشمند، تبلت ها، ساعت های هوشمند، گجت های پوشیدنی و دستگاه های مربوط به اینترنت اشیا است.

هوآوی

از آنجا که گوشی های هوشمند هوآوی طرفداران فراوانی در کشورهای مختلف دارد، چنین به نظر می رسد که هوآوی تهدید خود را در باره متضرر شدن گوگل بزودی عملی کرده و در این مسیر شرکت مایکروسافت نیز بی نصیب نخواهد ماند.

در صورت عملکرد موفق سیستم عامل ARK OS  در بازار گوشی های هوشمند، هوآوی می تواند سهم اندروید را در بازار تلفن همراه کاهش دهد.

اطلاعات یاد شده نشان دهنده آن است که ،کاربران این برند در ایران نباید نگران پشتیبانی هوآوی از گوشی ها هوشمند خود باشند، زیرا هوآوی برای مقابله با گوگل برنامه های هوشمندانه‎ای را در نظر گرفته است.

  • محمدرضا جعفرآبادی
  • ۰
  • ۰
در حالی که جهان به سرعت به سوی استفاده از خودرو های هیبریدی وبرقی به پیش می رود، ولی همچنان خودروهای توربو در کشور ما رو به افزایش هستند ودر نوع خود پیشرفته محسوب می شوند، اما اگر شما هم یکی از این اتومبیل ها را داریدبهتر است نکات بیشتری درباره بخش بسیار حساس توربوی خودروی تان بدانید.
خودروی توربو

توربوشارژر و سوپرشارژر در واقع قطعاتی هستند که در خودروهای توربو به موتور اضافه می شوند تا هوا را با فشردگی بیشتری به داخل سیلندر تزریق کنند و احتراق بهتر و بیشتری صورت بگیرد. این امر موجب می‎شود تا خودروی شما با میزان کمتری از سوخت مسافت بیشتری را بپیماید و همچنین آلایندگی کمتری را ایجاد کند.

به فرایند فشرده‌سازی هوا، برای تزریق به مَنیفولد ورودی موتور “بُوست” گفته می‌شود، که میزان بوست تولیدی در هر خودرو و هر توربوشارژر متفاوت است.خودروی توربو

برای مثال توربوشارژر برخی خودروها به صورت فابریک با پنج “PSI” بوست وارد مدار می‌شوند و در برخی خودروهای دیگر نیز میزانی کمتر یا بیشتر دارند. به این ترتیب نحوه رسیدن هوا به توربوشارژر حائز اهمیتی فراوان است و از همین رو پیشنهاد می‌شود، فیلتر خودرو را همیشه تمیز نگه دارید تا بوست مورد نظر با سهولت بیشتری تولید شود و فشاری روی توربوشارژر که قطعه‌ای حساس است، وارد نشود.

همچنین در صورت استفاده از فیلتر هوای نامرغوب که هوا را به خوبی از منافذش عبور نمی‌دهد هم این موضوع تکرار خواهد شد.

هر توربویی خودروی مسابقه نیست!

عنوان «توربو» این ذهنیت را در بین بسیاری از افراد به وجود می‌آورد، که خودروهای توربو لزوماً قدرت بسیار بالا و شتاب رعد آسایی دارند اما نه! این روزها بسیاری از خودروهای اقتصادی برای این که کمترینآلایندگی و بیشتری بازده را داشته باشند، از توربوشارژر استفاده می‌کنند و از این رو نباید توقع شتاب و کشش خارق‌العاده از هر خودروی توربویی داشت.


خودروی توربو

برای مثال تویوتا سی‌اچ‌آر بنزینی که از موتور 2/1 لیتری توربو بهره می‌برد، به هیچ وجه خودروی سریع و پرشتابی نیست و از آن نباید انتظاری در حد یک خودروی اسپرت داشت. به این ترتیب باید گفت از آنجا که عمده خودروهای توربوی موجود در بازار ایران جزو همین موارد اقتصادی با پیشرانه‌های کم‌حجم توربو هستند و ساختار کلی موتور این دسته از خودروها مثل خودروهای اسپرت مناسب اِعمال فشار بیش از اندازه نیست، باید با آن مدارا کنید!

همچنین بخوانید:

  • محمدرضا جعفرآبادی
  • ۰
  • ۰

با توجه به افزایش سرسام آور قیمت خودرو و نیز گران شدن قطعات آن بهتر است با نگهداری و استفاده درست از موتور خودرو محافظت کنیم تا سروکارمان به هزینه های گزاف تعمیرات اتومبیل نیفتد. مادر این مقاله اطلاعات مهمی را در این باره تقدیم شما می کنیم.

موتور خودرو

پیشرفت روزافزون علم و فناوری موجب شده تا موتور خودروهای امروزی در مقایسه با انواع قدیمی خود در دهه های گذشته بسیار پیچیده تر شده واز راندمان بسیار بالاتری هم برخوردار باشند.

در زمان کنونی، بسیاری از خودروسازان با استفاده از پیشرانه های تنفس مصنوعی که به اصطلاح توربو شارژ هم نامیده می شوند، توانسته اند با موتور کم حجم‎تر، قدرت و راندمانی بالاتر را به‎دست آورند، اما این خودروها حساسیت های بیشتر هم دارند و برای استفاده مفید از آن ها باید موارد مهمی را رعایت کرد.

موتور خودرو

بنزین :

اصلی‎ترین رکن در استفاده از یک موتور، چه انواع معمولی یا نوع توربو، نوع بنزین مصرفی و میزان کیفیت و درجه اکتان آن است. شاید بتوان گفت مهمترین نکته برای سالم‌تر ماندن موتور یک خودروی توربو، بنزین مورد استفاده در آن است.

از آنجا که موتورهای توربو برای رسیدن به بازده قابل قبول، به سوختی با کیفیت بالا، درصد ناخالصی پایین و در نهایت عدد اکتان استاندارد نیاز دارند؛ به این ترتیب اگر مالک یک خودروی توربو هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در هر بار سوختگیری از بنزین سوپر یا مکمل اکتان استاندارد و مرغوب استفاده کنید.

توجه داشته باشید مکمل‌های ارزان‌قیمت نه‌تنها تاثیری در افزایش عدد اکتان ندارند، بلکه موجب بروز آسیب هم می‌شوند.

گرم و سرد کردن موتور:

هرچند روند گرم‌کردن موتور در ابتدای استارت در هر خودرویی با هر موتوری  بسیار مهم و حیاتی است، اما این موضوع در خودروهای توربو بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

در واقع شروع حرکت به محض استارت در خودروها خصوصاً انواع توربو، به منزله «سَم» است! به همین علت پس از استارت (بیشتر در فصول سرد) ابتدا باید دو تا سه دقیقه به موتور فرصت دهید تا گردش روغن در بین تمام قطعات انجام گیرد، سپس تا یکی دو کیلومتر با کمترین دور موتور، رانندگی کنید تا تمام قطعات دوار به‎خوبی گرم شوند.

ضمنا در فصول سرد سال و مناطق سردسیر، گرم‌شدن خودرو باید با وسواس و حوصله بیشتری انجام شود.

اگر از مسافتی طولانی برمی‌گردید یا چند دقیقه‌ای را با دور موتور بالا به رانندگی هیجانی پرداخته‌اید، بهتر است پیش از خاموش کردن و ترک خودرو، چند کیلومتری را با کمترین سرعت و دور موتور ممکن رانندگی کنید. پس از توقف نیز منتظر بمانید تا فنِ دور بالای خودرو ، یک دور کار کند و دما را به حداقل برساند و پس از آن موتورخودرو را خاموش کنید.

روغن موتور خودرو

روغن را می‌توان خونی دانست که در رگ‌های موتور خودروی شما جاری است. پس در انتخاب یک روغن مناسب خصوصا برای خودروهای توربو کاملا وسواس به خرج دهید.

موتور خودرو

برای انتخاب شاخص کیفیت روغن موتور بر اساس آنچه در دفترچه خودروی شما ذکر شده ،بهتر است از همان سطح یا سطوح بالاتر استفاده کنید و از روغن موتورهای با سطوح کیفیت پایین تر به هیچ عنوان استفاده نکنید.

همچنین شما می توانید از روغن موتور با کیفیت SN به جای SM استفاده کنید زیرا کیفیت این روغن بالاتر از کیفیت روغن موتور SM است و نه تنها آسیبی متوجه موتور خودرو شما نمی‌شود بلکه از نظر کیفیت مناسب تر است.

به طور کلی بهتر است برای پیشرانه‌های توربو از روغن‌هایی با سطح کیفی SM به بالا استفاده کنید و همچنین در خودروهای توربو روغن‌های روان‌تری مثل 30-0، 50-30، 40-10 و… استفاده می‌شود، که اصولا روغن‌های با گرانروی پایین‌تر، کیفیت ساخت بهتری هم دارند و  از برندهای معتبرتری قابل انتخاب هستند.

موتور خودرو

به همین علت بر حسب فصلی که در آن قرار دارید و البته نوع پیشرانه خودرو، از روغنی با گرانروی مناسب استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود در خودروهای توربو، روغن موتور را زودتر از موعد همیشگی عوض کنید.

برای مثال روغنی که در خودروهای معمولی می‌تواند بیش از 6000 کیلومتر دوام بیاورد درخودروی توربو باید حداکثر در 5000 کیلومتر تعویض شود.

به هر حال استفاده بهینه از خودرو بستگی تام و تمام به دقت نظر و توجه شما درباره اجزای فنی ماشین‎تان دارد، با شناخت بیشتر آن به افزایش بازده موتور و طول عمر بیشتر اتومبیل تان کمک خواهید کرد.

بیشتر بخوانید :

تماس تصویری را با اینستاگرام انجام دهیم

هولوگرافیک ، نمایش اژدهای قرن بیست و یکم

  • محمدرضا جعفرآبادی
  • ۰
  • ۰

با پیشرفت‎های شگرف علم جراحی در قرن بیست و یکم محققان آمریکایی به این نتیجه دست یافته‎اندکه با جراحی به روش مولکولی درعمل زیبایی بینی و اصلاح قرنیه، بیمار درد نکشیده و حتی مراقبت پزشکی خاصی هم نیاز نخواهد داشت.

جراحی ملکولی

در ماه آوریل، انجمن شیمی آمریکا روش جدیدی از جراحی آزمایشگاهی بدون درد را با عنوان جراحی مولکولی معرفی کرد که در آینده می‎تواند در عمل بینی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این نوع از جراحی در نوع خود  انقلابی در عمل جراحیِ نقاطی از بدن، که دارای بافت‎های غضروفی مانند گوش، بینی و بافت‎های کلاژن مثل تاندون‎ها هستند، به حساب می‎آید.

روش انجام جراحی

در این شیوه از جراحی، دانشمندان با استفاده از سوزن‎های بسیار ظریف الکتریکی که به عضو مورد نظر وارد می‎کنند و بهره‎برداری از تاثیر جریان الکتریکی بر بار مولکول‎های منفی و مثبت پروتئین و سدیم، بافت غضروف یا کلاژن در نقطه مورد نظر را نرم کرده و به حالت مناسب تغییر شکل می‎دهند.

عمل بینی

محققان آمریکایی بر این باورند که از این روش علاوه بر عمل بینی، می‎توان در جراحی‎های اصلاحی قرنیۀ چشم نیز استفاده کرد. با این فناوری،دیگر مانند امروز عمل بینی و اصلاح قرنیه، با درد همراه نبوده  و حتی مراقبت پزشکی خاصی هم نیاز نخواهد داشت، بلکه در مدتی بسیار کمتر و بدون نیاز به تیغ جراحی و لایه‎برداری، فقط با ایجاد تغییر در شکل قرنیه انجام می‎شود، و بیمار در زمان بسیار کوتاهی پس از جراحی می‎تواند به کار روزمره بپردازد.

ضمناً جراحی مولکولی به دلیل نداشتن درد و خون‎ریزی و سرعت بالای آن که حدود پنج دقیقه خواهد بود، مناسبِ جراحی‎های کم‎هزینه در مطب است، که توسط بی‎حسی موضعی انجام می‎شود.

نتایج آزمایشگاهی

از این روش تاکنون روی گوش خرگوش‎های آزمایشگاهی استفاده شده است. در آزمایش‎های مذکور محققان جراحی مولکولی، محل نقص موجود در شکل گوش را با وارد کردن چند الکترود سوزنی و برقراری جریان الکتریکی نرم کردند. سرانجام با نهایی شدن شکل غضروف گوش، الکترودها را خارج کردند.

با قطع جریان الکتریکی مجدداً غضروف گوش محکم شده و نقص مورد نظر بدون خون‎ریزی و جراحی با موفقیت از بین رفت.

هم‎اکنون محققان در آمریکا در حال پیگیری برای به‎دست آوردن مجوز جراحی‎های بالینی هستند و دیرزمانی طول نمی‎کشد تا استفاده از آن در عمل بینی و قرنیه هم عمومی شود.

بیشتر بخوانید :

دست‎ بند های تصویری ، فناوری فوق العاده (+ویدئو)

هولوگرافیک ، نمایش اژدهای قرن بیست و یکم

  • محمدرضا جعفرآبادی
  • ۰
  • ۰

پیشرفت فوق العاده علمِ لیزرهای هولوگرافیک در دهه اخیر، خصوصاً با گسترش استفاده از رایانه های پرقدرت و نمایش های متنوعی که در کشورهای اروپایی به اجرا در آمده، بینندگان را مبهوت زیبایی هیجان انگیز خود کرده است. از این نوع نمایش در فیلم های علمی تخیلی بسیار استفاده و با استقبال بینندگان نیز مواجه شده است.

هولوگرافیک

هولوگرافیک چیست؟

هولوگرافیک شیوه ای از ضبط تصاویر است که برای ثبت تصویر سوژه از دوربین های هولوگرافیک با فناوری لیزر استفاده می‎کنند. در این شیوه ، تصویر سه بعدی ضبط شده را با استفاده از چند پخش کننده لیزری، بدون نیاز به پرده سینمایی و در فضای واقعی به نمایش می گذارند. تصویر پخش شده به صورت کاملاً سه بعدی دیده می‎شود و بیننده با توجه به موقعیت خود، تصویری خاص از سوژه را مشاهده می کند.

هولوگرافیک

دانشمندان فیزیک و محققان علم لیزر چندین دهه است که این فناوری را مورد توجه قرار داده و بیش از چهل سال است که در اروپا و به‎خصوص آمریکا، به شدت روی آن تحقیق شده و پیشرفت های زیادی هم داشته است.

نمایش فیلم هولوگرافیک

در دهۀ اخیر با گسترش استفاده از رایانه های پرقدرت و پیشرفت فوق العاده علمِ لیزرهای هولوگرافیک، نمایش های متنوعی از آن در کشورهای اروپایی به اجرا در آمده و بینندگان را مبهوت زیبایی هیجان انگیز خود کرده است.

از این نوع نمایش در فیلم‎های علمی‎تخیلی مانند، جنگ ستارگان و سریال پیشتازان فضا، بسیار استفاده و با استقبال بینندگان نیز مواجه شده است.

هولوگرافیک

موارد استفاده از هولوگرافیک

از این فناوری در مسائل آموزشی هم استفاده می شود، مثل برگزاری کلاس های علمی، با استفاده از تصویر سه بعدی استادی که در مکانی دور حضور دارد.

مورد استفاده دیگر این فناوری، نمایش موضوعات آموزشی است که در فضای واقعی نمی‎توان از آن‎ها بهره برد یا به تشریح اجزای درون آن پرداخت.

هولوگرافیک

همچنین، با استفاده از نمایش هولوگرافیک می توان در کنفرانس ها وحتی مذاکرات از راه دور، افراد را به صورت زنده و سه بعدی در محیط واقعی حاضر کرد تا کسانی که واقعاً حضور دارند، به طور مستقیم با آن افراد بحث و گفتگو کنند.

بیشتر بخوانید :

عمل بینی با الکتریسیته ، فناوری قرن بیست و یکم

مقابله با سیل ، چگونه سیل را مغلوب کنیم ( + ویدئو )

  • محمدرضا جعفرآبادی